Cele două companii mari producătoare de PAL din România, Egger şi Kronospan, au strategii diferite pentru 2010 şi se pregătesc de concurenţă, în condiţiile în care alţi jucători au anunţat investiţii.
Pe piaţa locală au fost dezvoltate în ultimii ani două fabrici mari de PAL (plăci aglomerate din lemn), deţinute de austriecii de la Egger şi Kronospan, care controlează detaşat industria. Acestea au o capacitate cumulată de producţie de 1,5 milioane de metri cubi, ceea ce în valoare înseamnă peste 100-150 de milioane de euro.
Însă o parte din această producţie merge şi la export, un business important pentru companiile din această industrie. Pe lângă aceste fabrici mari este posibil să mai existe şi alţi producători însă de talie mică. Cu toate acestea, piaţa de PAL este puţin competitivă.
Dacă analizăm indicatorii financiari ai celor două companii pe 2009 observăm că cei doi investitori au avut evoluţii diferite ale businessului. Egger spre exemplu, cu o investiţie operaţională din 2008, a fost pe creştere, în timp ce principalul rival Kronospan, cu o istorie de mai mulţi ani în România, a avut o scădere a cifrei de afaceri până la aproximativ 548 de milioane de lei (130,5 mil. euro).
"În 2009, în aproape toate ţările relevante pentru activitatea Egger, piaţa plăcilor din material lemnos a cunoscut un trend descendent. Cele mai abrupte descreşteri au fost în Spania, care a fost afectată de criza imobiliară, şi în România, unde s-a înregistrat o scădere de 25%", a spus Ulrich Buhler, director de marketing şi vânzări al grupului Egger.
Astfel, în condiţiile unei pieţe în scădere, Egger a avut un rezultat net pozitiv de circa 4,1 milioane de euro, în timp ce cifra de afaceri de peste 90 de milioane de euro a fost în creştere. Odată cu anunţarea acestor rezultate Egger a făcut publice investiţii de 58 de milioa