Schimbările climatice dictează, după legi nescrise, planurile pentru o treime din afacerile mondiale. În luptă cu „volatilele" grade Celsius, managerii sunt tot mai atenţi la prognozele meteo care fac diferenţa dintre câştig şi pierdere. Sau cel puţin aşa ar trebui.
Globalizarea a început cu meteorologia. Atmosfera în continuă mişcare nu a ţinut niciodată cont de frontiere, anticipând liberalizarea târzie a pieţelor. „Globalizarea meteorologică" prin mişcarea liberă a maselor de aer cald sau rece - pe de o parte. Globalizarea economică prin comerţ în creştere peste granițe, prin libera circulaţie a forţei de muncă şi a capitalurilor, prin difuziunea tehnologiei - pe de altă parte.
Cu deosebirea că vremea, condiţiile meteo, schimbările climatice au dictat, după legi nescrise, inflaţii anuale, creşteri sau scăderi economice, de fapt - profiturile și pierderile companiilor şi ale investitorilor. Aproximativ o treime din afacerile din întreaga lume sunt direct afectate de condiţiile meteo. Şi mai bine de jumătate din managerii celor mai importante 500 de fonduri de investiţii la nivel mondial iau în calcul riscul climatic când îşi formează portofoliile, arată un studiu realizat de compania americană de consultanţă Ceres.
RISCUL METEOROLOGIC. Producătorii şi comercianţii de combustibili, energie electrică şi eoliană, băuturi răcoritoare, retailerii, fermierii, hotelierii, constructorii sunt doar o parte din cei expuşi riscului meteorologic. În toate aceste domenii de activitate, mercurul din termometre creează volatilitate în bugetul de venituri şi cheltuieli. Practic, orice abatere de la normal a vremii duce la o variaţie mai mare sau mai mică a afacerii. De exemplu, este evidentă relaţia dintre temperaturile mai ridicate iarna şi o cerere mai scăzută de combustibili.
Un distribuitor trebuie să ştie din timp la ce temperaturi să se aştepte p