Unităţile bancare nu renunţă la comisionul de risc, ci îl redenumesc sau îl comasează cu alte comisioane, iar actele adiţionale prezentate clienţilor conţin numai date generale. Până acum, 28 de clienţi ai băncilor din Zalău au făcut plângeri la Protecţia Consumatorului, reclamând diferite nereguli în actele adiţionale la contractele de credit.
Agenţiile bancare din Zalău nu sunt dispuse să renunţe la profitul generat de comisioanele şi dobânzile scoase în afara legii de Ordonanţa nr.50 din 2010. Potrivit lui Claudiu Silaghi, director adjunct al Oficiului Judeţean pentru Protecţia Consumatorului, „nicio bancă din Zalău nu s-a conformat în totalitate prevederilor ordonanţei. Singura diferenţă este că unele au probleme mai mari, iar altele mai mici“.
28 de reclamaţii la OJPC
Acesta este şi motivul pentru care 28 de clienţi, invitaţi de aceste bănci să semneze actele adiţionale la contractele de credit, aşa cum prevede Ordonaţa 50, au depus în ultima lună reclamaţii la OJPC, prin care sesizează diverse abateri de la prevederile legale în vigoare.
„Principala abatere sesizată este faptul că băncile nu le dau clienţilor actul adiţional, completat integral, să-l studieze. Le dau doar un draft, adică un document cu date generale, nu unul cu datele fiecărui client, inclusiv cu valoarea dobânzilor şi a comisioanelor, aşa cum cere ordonanţa“ , explică Silaghi. Mai exact, în acesta draft, la unele bănci în dreptul dobânzii sau a comisioanelor apare înscrisă valoarea „x“, fără a li se oferi clienţilor vreo informaţie privind cuantumul acestora, lucru catalogat de către directorul OJPC drept ilegal.
Includerea comisioanelor
„O altă găselniţă a unei bănci din Zalău este includerea comisioanelor interzise de ordonanţă, cum este cel de risc, în comisionul de administrare, acesta urmând să reprezinte suma tuturor comisioanelor“, explică