Städtische Galerie im Lenbachhaus din München are însuşirea de a fi, deopotrivă, un redutabil depozit de artă modernă şi un spaţiu reprezentativ pentru gusturile, istoria şi avatarurile colecţionismului privat german. Actualmente, un complex proces de restructurare i-a închis porţile pe o durată considerabilă (pînă în vara anului 2012). Din fericire, inaccesibilitatea îi este contracarată de o substanţială expoziţie, montată într-un spaţiu adiacent – aşa-numitul „Kunstbau“, îngropat la demisolul staţiei de metrou din imediata vecinătate. Relevanţa acestui proiect curatorial, dedicat grupării Der Blaue Reiter, nu este de la sine înţeleasă. În primul rînd, valul expresionist ridicat în jurul lui Vasili Kandinski şi Franz Marc este intim legat de destinul cultural al Bavariei; a organiza un asemenea eveniment la München este, păstrînd proporţiile, aproape o formă de banalitate. Tot în registrul previzibilului intră, apoi, materia propriu-zisă a expoziţiei: fără excepţie, toate piesele provin din patrimoniul muzeului instalat în vila lui Franz von Lenbach. În sfîrşit, ar mai fi sesizabilă şi continuitatea cu retrospectiva Kandinski din 2008-2009 (Absolut. Abstrakt), într-un posibil scenariu al aniversării unui secol de la declanşarea mişcării avangardiste pe malurile Isarului. Şi totuşi, o mai atentă examinare dezvăluie un spectacol muzeal deplin. Întrucît speculează registrul „minor“ al producţiei artistice îndeobşte (re)cunoscută – doar desene, acuarele, xilogravuri –, acest montaj are calitatea de a face vizibilă etapa de laborator a unor ulterioare evoluţii sau concretizări. Nu putem ignora, pe de altă parte, nici consistenţa expoziţiei: 265 de lucrări semnate de nume consacrate – Vasili Kandinski, Franz Marc, Gabriele Münter, Paul Klee, Robert Delaunay, August Macke, Alexej Jawlensky, Alexander Sacharoff etc. Nu în ultimul rînd, este de luat în considerare