Cu buzunarul tot mai gol, românii au înlocuit gelul de duş cu o variantă mai ieftină – săpunul. Piaţa de cosmetice, estimată la 600 de milioane de euro anul trecut, va scădea cu 6% în 2010, pe fondul diminuării puterii de cumpărare a românilor.
Pe fondul crizei şi al scăderii puterii de cumpărare, românii fac economie la aproape orice. Dacă la începutul anului au renunţat la îmbrăcăminte, cel mai recent studiu GfK arată că următoarele produse pe listă sunt articolele de îngrijire personală.
Astfel, doar vânzările de deodorante au scăzut cu 21% în primele şase luni din 2010 faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut. Scăderea puterii de cumpărare se manifestă şi în cazul cosmeticelor vândute direct, chiar dacă aici costurile operaţionale sunt mai mici, iar jucătorii din piaţă nu suportă chiriile spaţiilor comerciale precum firmele care expun în malluri, de exemplu.
„Primele semne ale consumului scăzut s-au văzut încă din toamna anului trecut", arată Răzvan Diraţian, directorul comercial al Avon România şi Moldova. Anul trecut, cifra de afaceri a companiei Avon a fost de 474 de milioane de lei, faţă de 417 milioane de lei în 2008. Aproximativ 45% din vânzări sunt realizate în mediul rural. Şi Ciprian Moga, consultant în retail, spune că pe timp de criză românii aleg varianta cea mai ieftină a produselor cosmetice.
Varianta mai ieftină
Pe acelaşi tipar, şi retailerii clasici s-au orientat spre producţia de cosmetice marcă proprie în efortul de a compensa scăderea vânzărilor. Doar eticheta unui produs „de firmă" reprezintă în jur de o treime din preţul de vânzare. Orientarea românilor spre produse mai ieftine este confirmată şi de oficialul Avon care spune că a scăzut şi frecvenţa comenzilor.
În ceea ce priveşte piaţa de cosmetice, Diraţian spune că anul trecut aceasta era estimată la 600 de milioane de euro şi a înregistrat o creşt