Unul dintre primele efecte ale crizei asupra pieţei de obiecte sanitare a fost polarizarea vânzărilor către segmentul economic şi cel de lux, din cauza deciziei celor din clasa medie de a amâna investiţiile în amenajarea locuinţelor. De altfel, mulţi dintre jucătorii de pe piaţă şi-au revizuit strategia de vânzări şi s-au îndreptat în principal către clientul de produse de lux, aceştia fiind printre puţinii care au continuat să cheltuie bani, scrie revista BUSINESS CONSTRUCT .
Segmentul obiectelor sanitare de lux are o pondere de 15-20% din totalul pieţei la nivel valoric, care ajunge la circa 50-60 mil. euro anual, însă în primul semestru au crescut vânzările în volum datorită promoţiilor pe care le-au avut principalii jucători de pe piaţă.
Preţul pentru amenajarea unei băi de lux variază între 10.000 de euro şi 50.000 de euro, în funcţie de brandul şi complexitatea obiectelor sanitare achiziţionate.
"Evoluţia vânzărilor din prima parte a acestui an arată că segmentul de lux nu a fost foarte afectat. Cei care îşi permiteau să cumpere astfel de produse au continuat să şi le permită şi în timpul crizei. Un efect al crizei poate fi observat însă la nivelul preţurilor. Acestea au înregistrat o uşoară scădere. De asemenea, au fost aplicate discounturi mai mari. La toate acestea se adaugă şi o serie amplă de servicii post-vânzare, incluse, în cele din urmă, în preţ. Pretenţiile clienţilor au crescut mult", spune Dragoş Bonea, preşedintele Delta Distribution, companie cu afaceri anuale de 35,5 mil. euro.
Ideea este susţinută şi de Mihai Şlic, acţionarul majoritar al companiei SSAB Impex din Bacău, cu afaceri anuale de peste 7 milioane de euro. "În perioada de criză, vânzarea produselor de lux nu a suferit o cădere. Această categorie de produse s-a cumpărat constant, indiferent de instabilitatea economică, de aceiaşi oameni cu potenţial fina