Milionarii pot fi catalogaţi drept excentrici, dar când vine vorba de postul de CEO, această caracteristică nu ar trebui să apară în profilul titularului. Michael O'Leary, şeful celui mai important operator aerian low-cost din Europa, vine să contrazică această afirmaţie şi demonstrează că ideile neobişnuite pot face casă bună cu profitul.
Michael O'Leary ţine în mâini frâiele Ryanair de mai bine de 17 ani. Sub conducerea sa, compania s-a transformat dintr-un operator regional într-o adevărată forţă, care numără 7.000 de angajaţi şi zboară pe 1.100 de rute către 155 de aeroporturi din 26 de state. În iulie Ryanair a devenit prima companie aeriană din Europa care a transportat mai mult de 7 milioane de pasageri într-o singură lună, scrie cel mai important săptămânal de business, Bloomberg Businessweek.
Reţeta de succes a lui O'Leary pentru zborurile comerciale este simplă: trebuie să fie dese, dar mai ales ieftine, ieftine, cât mai ieftine. Pentru ca reţeta sa să poată fi pusă în aplicare, el vine cu o soluţie.
"De ce are nevoie un avion de doi piloţi?", se întreabă Michael O'Leary.
"Sincer, nu e nevoie decât de un pilot", explică el. "Să presupunem că eliminăm al doilea pilot. Rămâne responsabilitatea computerelor să piloteze."
Întrebat ce se întâmplă dacă pilotul face infarct, O'Leary găseşte rapid o soluţie. Un membru al echipajului pentru toate zborurile companiei va fi învăţat să aterizeze un avion. "Dacă pilotul are o urgenţă, sună din clopoţel şi cheamă la el o însoţitoare de bord. Ea ar putea prelua conducerea", spune el.
Directorul Ryanair îşi aminteşte că în 25 de ani, timp în care s-au realizat mai mult de 10 milioane de zboruri, a existat un singur pilot care a făcut infarct în timpul unui zbor, însă a reuşit să aterizeze avionul.
O lume nebună, nebună, nebună
Uneori, O'Leary, 49 de ani, iese în faţă cu a