Un studiu german susţine că românii sunt codaşii Europei la învăţarea pe tot parcursul vieţii. Suedezii, germanii şi francezii sunt campioni la educaţie continuă, spre deosebire de cetăţenii din Ungaria, Grecia şi Bulgaria, aflaţi la finalul clasamentului.
Indicatorii cercetării arată că Danemarca, Suedia, Belgia, Olanda, Finlanda, Luxemburg, Marea Britanie, Austria, Franţa şi Germania conduc în top. În coada clasamenului se află Slovacia, Grecia, Bulgaria şi România. Ţările care sunt slabe au niveluri ridicate de insuficienţă în educaţie, susţin cei care au realizat cercetarea, subliniind că este vorba în majoritatea cazurilor de ţări foste comuniste.
Realizatorii au subliniat că cifrele publicate nu indică faptul că, spre exemplu, danezii sunt mai inteligenţi decât românii. "Noi măsurăm exclusiv măsura în care condiţiile de învăţare prezente într-o ţară facilitează bunăstarea economică şi socială", afirmă cercetătorii germani.
Patru puncte ale învăţării
Studiul fundaţiei germane Bertelsmann a fost efectuat de o echipă de experţi internaţionali, care a preluat un model de lucru canadian. Ca bază de studiu, este cercetat parcursul vieţii unui om.
Cercetarea a luat în calcul 36 de indicatori, fiind împărţit în patru subcategorii, corespunzătoare celor patru dimensiuni ale învăţării definite de UNESCO: „învăţarea pentru a şti", acoperită de educaţia formală, „învăţarea pentru a face", adică perfecţionarea la locul de muncă, şi „învăţarea convieţuirii", legată de activităţile sociale desfăşurate în timpul liber şi, în final "învăţarea organizării propriei vieţi", care presupune acumularea de informaţii puse în slujba dezvoltării personale şi a unui stil mai bun de viaţă.
Învăţare prin timp liber
Prima categorie este acoperită prin învaţământul clasic, în instituţii, cea de-a doua se referă la învaţarea la locul de muncă şi prin c