Persoanele fizice nu mai pot înmatricula autovehicule importate din Uniunea Europeană dacă nu vor face dovada plăţii Taxei pe Valoarea Adăugată (TVA) în cazul maşinilor noi sau fără să prezinte un certificat care să îi scutească de această taxă în cazul celor la mâna a doua, potrivit unui ordin al ministerelor Administraţiei şi Internelor şi al Finanţelor Publice care a intrat în vigoare de vineri 10 septembrie.
Această reglementare nu se aplică şi în cazul persoanelor juridice, acestea fiind verificate pe cale informatică dacă sunt înregistrate în scopuri de TVA.
"Această măsură a fost adoptată deoarece a realizat şi ANAF că era vorba de fraudă, realizată nu de câţiva, ci de foarte mulţi. Într-o primă fază o astfel de măsură va duce la încetinirea importurilor de maşini second-hand care vor deveni mai puţin atractive şi va debloca maşinile recuperate din parcurile firmelor de leasing", a spus Nicolae Sorescu, directorul diviziei auto a grupului Rădăcini.
În ceea ce priveşte piaţa second-hand din România, aceasta a ajuns la peste două treimi din totalul înmatriculărilor de maşini noi. Jucătorii din piaţa auto au ridicat de mai multe ori problema "samsarilor" care vând dublu faţă de un importator de maşini noi şi care plăteşte impozite şi taxe.
Dealerii auto spun că firmele samsarilor cumpărau maşini din Vest urmând a plăti TVA în România, dar în tranzit maşina era vândută succesiv, astfel că ultimele două, trei tranzacţii ajungeau să fie între persoane fizice, care nu aveau obligaţia de a dovedi că a fost achitată TVA înainte de înmatriculare.
Şi taxa de poluare a fost readusă recent în discuţie de autorităţi. Potrivit Ştirilor Pro TV, de la 1 ianuarie va intra în vigoare o nouă taxă de poluare, care se va plăti inclusiv pentru motoarele Euro 5, care în prezent sunt scutite de taxă. Pentru un motor de 1,4 litri şi o vechime mai mică de d