A început un nou an şcolar, iar elevii, în special cei din anii terminali, se gândesc deja la examenele care îi aşteaptă. Unul dintre acestea va fi la istorie, materie obligatorie la examenul de bacalaureat pentru elevii înscrişi la clasele socio-umane.
De doi ani, programa şcolară la istorie s-a schimbat, lucru care a condus la o nouă modificare a manualelor. Se pune accentul pe dobândirea de competenţe care să îi facă pe elevi să aprofundeze singuri.
În noile manuale s-a renunţat la abordarea istoriei în mod periodic (istorie antică, medievală, modernă şi contemporană). Elevii studiază acum tematic.
1948 - Istoria lui Roller: Guvernul reacţionar român a ocupat Basarabia
Subiecte din istorie au fost prezentate elevilor, în ultimele şase decenii, în mod diferit. Informaţia istorică nu a evoluat ca urmare a cercetării documentelor, ci ca urmare a regimului politic. Un astfel de subiect este Marea Unire din 1918, eveniment fundamental în istoria românilor.
În 1947 a apărut manualul unic de „Istoria României” coordonat de Mihail Roller. Noul manual le-a adus elevilor o serie de „informaţii noi” bazate şi pe documente din perioada de ilegalitate a Partidului Comunist. Manualul lui Roller a fost reeditat până în 1956 şi utilizat în şcoli până în 1962.
Influenţat de ideile marxist-leniniste şi de Stalin, Mihail Roller nu a scris nimic explicit, în ediţia a patra a manualului apărut sub coordonarea sa în 1948, despre Marea Unire din 1918, momentul în care s-a format România.
După glorificarea în manual a „Marii Revoluţii Socialiste din Octombrie 1917” din Rusia, care i-a adus pe bolşevici la putere, Roller le aducea la cunoştinţă elevilor despre modul în care România a „ocupat” Basarabia.
„Guvernul reacţionar român, folosind situaţia militară grea a tinerelor Republici Sovietice, le atacă şi ocup