O ştire făcea senzaţie în presa mondială a anului 1980: în luna iulie, 20 de români fugeau în Austria la bordul unui avion de erbicidat. Numărul din luna septembrie al „Historiei“ reconstituie povestea fugii, aşa cum reiese ea din documentele Securităţii. Succesul acţiunii a atârnat însă de un fir de aţă...
Fuga din România, cu un avion utilitar, a unei familii extinse de 20 de oameni a răscolit lumea şi a pus pe jar organele româneşti de Securitate. Avionul de erbicidat AN-2, pilotat de Aurel Popescu, a decolat în ziua de 3 iulie 1980, la ora 6.55, de pe terenul de lucru din satul Horea, comuna Vladimirescu, judeţul Arad. A aterizat, câteva ore mai târziu, într-un lan de porumb din localitatea austriacă Pertlstein. În avion, locuri pe scaune erau doar cinci; toţi ceilalţi se ghemuiseră în capacitatea de depozitare, adică pe podea, cu puţine bagaje de mână, ca să încapă cât mai mulţi. Pilotul, cu încă nouăsprezece persoane, în cea mai mare parte fraţii soţiei sale şi familiile acestora.
Citiţi şi:
FOTO Cazarma în care au fost executaţi soţii Ceauşescu: ghişeu unic, muzeu şi cartier ANL
Într-un articol publicat în presa austriacă, agricultorul Herbert Kaspar îşi aminteşte cum s-a trezit cu avionul în ogorul său şi cum, stupefiat, i-a văzut coborând, unul câte unul, pe fugari. Se strângeau în braţe, fericiţi. Bărbaţii îşi treceau din mână în mână, sărbătorind zgomotos, o sticlă. Evadarea din România reuşise, iar cei 20 au fost duşi, chiar în aceeaşi zi, în lagărul de refugiaţi de la Traiskirchen. Fugarii au stat în lagăr până în octombrie 1980, apoi, rând pe rând, au plecat în Australia, ţinta lor.
Acţiunea „pescăruşul"
În ţară, fuga celor 20 a pus în acţiune un imens aparat de urmărire. Miliţia şi Securitatea s-au simţit ofensate şi umilite, aşa că au declanşat o anchetă de proporţii şi o urgie împotriva rudelor, care nu ştius