Băncile s-ar putea trezi în curând cu mii de procese intentate de clienţii care sunt nemulţumiţi de modul în care acestea încearcă să recalculeze dobânzile la credite pentru a se încadra în prevederile ordonanţei privind creditele pentru consumatori, având în vedere că au mai rămas doar câteva zile până la termenul limită pentru semnarea actelor adiţionale la contractele de credit.
Clienţii, ale căror dobânzi variabile au urcat rapid în 2008-2009 şi au rămas neschimbate de atunci în ciuda îmbunătăţirii condiţiilor pe pieţele financiare, au văzut în adoptarea ordonanţei o portiţă pentru a-şi reduce cheltuielile cu ratele lunare, în timp ce bancherii încearcă să vină cu noi formule de calcul pentru a menţine dobânzile la nivelul din iunie.
ANPC le recomandă oamenilor să fie atenţi la actele adiţionale primite de la bancă şi să nu le semneze dacă simt că clauzele din contract nu sunt conforme cu prevederile ordonanţei. Bancherii au primit acordul ANPC pentru a păstra neschimbate dobânzile doar dacă au acordul consumatorilor.
În timp ce clienţii, invocă articolele din lege care nu permit băncilor să modifice unilateral costul împrumutului, bancherii insistă că legea trebuie să fie clară şi să se aplice fără echivoc pentru a evita tensiunile dintre cele două părţi. Radu Gheţea, preşedintele Asociaţiei Române a Băncilor, spunea recent că din cauza neclarităţilor din lege s-a ajuns la situaţia în care clienţii nemulţumiţi să-şi piardă timpul prin tribunale. Grupurile constituite pe internet de clienţii nemulţumiţi afişează însă zeci de documente cu decizii judecătoreşti favorabile consumatorilor care au ales să acţioneze băncile în instanţă pentru a solicita eliminarea anumitor costuri considerate abuzive.
Ce spune Ordonanţa 50/2010
art. 35, lit. a) - se interzice majorarea comisioanelor, taxelor, tarifelor, spezelor bancare sau a oricăror alto