Transportatorii feroviari sunt obligaţi să reducă drastic viteza trenurilor, din cauza degradării liniilor ferate, provocând partenerilor din industrie pierderi inutile prin nelivrarea la timp a mărfurilor. Restricţiile de viteză impuse trenurilor de marfă se reflectă în costurile suplimentare din industrie, care provoacă scumpiri în lanţ ale mărfurilor.
Nu doar trenurile de călători întârzie faţă de orarele stabilite, ci şi cele de marfă, pentru că liniile de cale ferată sunt periculos de degradate. Iar dacă la călători întârzierile provoacă nervi şi pierderea legăturilor, fără ca operatorii să plătească despăgubiri, la marfă pierderile se exprimă în contracte neonorate, costuri suplimentare şi distorsiuni ale pieţelor, adică în bani cheltuiţi inutil. Mai exact, în milioane de euro pe an, la nivel naţional.
Nu e de mirare, astfel, că transportatorii de marfă de pe calea ferată pierd tot mai mult din cota de piaţă, în favoarea transportatorilor de pe calea rutieră, în timp ce industriaşii caută alternative mai ieftine şi mai facile de transport pentru mărfurile lor.
Industriaşii sunt exasperaţi
Prejudiciile aduse de întârzierile trenurilor se reflectă direct în nelivrarea la timp a produselor în depozite. Spre exemplu, reprezentanţii Rompetrol ne-au declarat că sunt puşi în situaţia de a nu putea onora la timp comenzile venite din partea partenerilor. „Întârzierile trenurilor de marfă împiedică menţinerea unor stocuri optime în depozitele de carburanţi şi, implicit, în staţiile de alimentare operate de Rompetrol Downstream. Pe lângă dificultăţile în respectarea angajamentelor contractuale, aceste întârzieri cresc şi costurile de operare ale trenurilor deţinute de Rompetrol Logistics", ne-au declarat oficialii Rompetrol.
1.000 de kilometri în trei zile
Ce se întâmplă în astfel de situaţii neplăcute? Atunci când apar întârzieri în liv