Consiliul Concurenţei a adresat autorităţilor naţionale de concurenţă din statele membre UE mai multe întrebări legate de modalitatea de transpunere a dispoziţiilor Directivei 2008/48/EC privind contractele de credit pentru consumatori. Astfel, unele state membre au ales să preia în legislaţia naţională dispoziţiile comunitare într-o manieră mai strictă, în timp ce alte state membre au optat pentru extinderea prevederilor acesteia şi la alte categorii de credit, în funcţie
Consiliul Concurenţei a adresat autorităţilor naţionale de concurenţă din statele membre UE mai multe întrebări legate de modalitatea de transpunere a dispoziţiilor Directivei 2008/48/EC privind contractele de credit pentru consumatori.
Astfel, unele state membre au ales să preia în legislaţia naţională dispoziţiile comunitare într-o manieră mai strictă, în timp ce alte state membre au optat pentru extinderea prevederilor acesteia şi la alte categorii de credit, în funcţie de specificul pieţei autohtone, după cum urmează:
1. UNGARIA
· Actul privind creditul de consum” (Actul CLXII nr. 361/2009) implementează Directiva şi extinde unele prevederi ale acesteia la creditele ipotecare şi la contractele de leasing.
· Actul prevede două drepturi esenţiale pentru consumatori:
(1) dreptul de a renunţa la contractul de credit, fără nicio justificare, în termen de 14 zile de la încheierea contractului;
(2) dreptul de a rambursa anticipat oricând creditul, comisionul de rambursare anticipată perceput de creditor fiind limitat.
· Astfel, este stabilit un nivel maxim al comisionului în cazul rambursării parţiale sau totale a creditului, înainte de expirarea perioadei: nu poate depăşi 1% din suma plătită în avans, în cazul creditelor pentru consum, şi 2% în cazul creditelor ipotecare. Reglementarea menţionează, de asemenea, portofoliul de credite ipotecare in