"Evenimentul zilei" a publicat recent câteva fragmente dintr-o carte de eseuri a lui Roberto Saviano, scriitorul italian care, după ce a scris "Gomora", făcând un înfiorător portret al mafiei din regiunea Campania, trăieşte hăituit de Camorra: organizaţia criminală care îşi are fieful în Napoli şi în împrejurimile acestui oraş.
Saviano este cel mai bine vândut autor contemporan din Italia, iar doar aceia care nu au citit cartea sa de debut, din cauza căreia şi-a pus mafia napolitană în cap, ar putea considera această ierarhie nedreaptă, construită pe pofta de senzaţional şi pe superficialitatea publicului.
La noi în ţară, cei care nu au citit "Gomora" sunt mulţi. Cartea a trecut aproape neobservată. Publicată la o editură căzută de ani buni în obscuritate, care, iniţial, a avut ideea de a o traduce din franceză (!), şi precedată de proiecţia unui film care pe mulţi i-a dezamăgit, plictisindu-i cu scenele sale terne, care nu spuneau nimic în plus faţă de celelalte pelicule care surprind sărăcia, mizeria şi arbitrariul care domnesc în sudul Italiei - cartea se anunţa, prin telefonul fără fir al scurtelor ştiri din ziare, doar afacerea proastă a unui tânăr care a vrut să ardă etapele afirmării şi s-a apucat să denunţe nişte clanuri de potlogari care îşi fac veacul în Mezzogiorno…
În România, Saviano e perceput confuz şi, atunci când i se rosteşte numele, în afară de amănuntul palpitant că e o ţintă vie, alergată de o bandă de ucigaşi profesionişti, mai nimic nu răsare în faţa ochilor celor obişnuiţi să deschidă uşile librăriilor.
Palida curiozitate a publicului român faţă de acest autor care a câştigat simpatia a milioane de italieni şi vest-europeni se limitează mai degrabă la pronosticul sumbrei provocări în care şi-a văzut prinsă viaţa: "Va fi sau nu omorât, până la urmă?", "Ce destin va avea cel pentru asasinarea căruia