„Nu ar fi fost dreptul nostru de a explora interiorul, lucru pe care nici nu l-am făcut. Submarinul este închis, ceea ce ne face să credem că înăuntru se află întreg echipajul", ne-a declarat, în exclusivitate, Victor Stănescu, unul dintre scafandrii care a participat, în ultimii doi ani, la operaţiunea de identificare a submarinului SC-213 găsit în apropiere de Portul Constanţa
Săptămâna trecută, în mass-media naţională şi în cea internaţională a fost prezentată una dintre cele mai mari descoperiri făcute de o echipă numeroasă de membri ai clubului de scafandri „Black Sea Wreck Divers" din Constanţa: submarinul SC-213, care în 1942 a lovit vasul Struma. Ieri, am încercat să aflăm tainele acestei munci, a unor oameni extrem de pasionaţi de ceea ce fac.
Am stat de vorbă cu şase dintre scafandrii clubului care în ultimii doi ani a investigat cu multă minuţiozitate fiecare centimetru al submarinului de 55 de metri lungime şi şapte metri lăţime care a lovit vasul Struma. Submarinul descoperit de ei, aflat la puţin mai mult de zece kilometri de ţărm, este, aşa cum l-au caracterizat istoricii, cel care a provocat una dintre cele mai mari tragedii ale secolului XX din Marea Neagră.
Cercetarea celor 16 membri ai echipajului - doi nemţi, doi olandezi şi restul români - a început în urmă cu doi ani, pe 15 noiembrie 2008, cu o barcă foarte lentă, ulterior folosindu-se de o ambarcaţiune a clubului de scufundări. Primul indiciu care i-a dus la ideea că descoperirea este un submarin pe care îl căutau a fost lungimea mai mare de 55 de metri a epavei.
Echipajul a fost format din Henk Weurding, Adi Ghiran, C.M., Dan Badiu, Andrei Babiaş, Iulian Pica, Doru Călinescu, Liviu Iorgulescu, Victor Stănescu, Florin Frăsineanu, Claudiu Mişa, Alexander Hangmann, Elnar Sieke, Sorin Constantinescu, Harry Bakker.
Cum a început totul?
Povestea a începu