Vânate în 2006 şi 2007, proprietăţile româneşti nu mai interesează pe nimeni. Investitorii de calibru caută siguranţa oferită de proprietăţile din Vestul Europei
Dacă în urmă cu numai trei ani circa două miliarde de euro erau pompate în cumpărarea de clădiri de birouri, centre comerciale sau spaţii cu destinaţie logistică, în prezent piaţa s-a reîntors la nivelul de la începutul anilor 2000.
"Investitorii internaţionali, activi în anii anteriori, au stopat achiziţiile pe piaţa românească. În 2009 s-au înregistrat tranzacţii de numai 129 de milioane de euro, ceea ce corespunde unei scăderi masive faţă de anul precedent, de 86,7%. Cifra reprezintă doar 6,8% din totalul consemnat în 2007", se arată într-un studiu al companiei de consultanţă Cushman&Wakefield.
Cea mai mare tranzacţie a anului trecut a a vut loc în Brăila. European Retail Park a fost vândut de dezvoltatorul belgian Belrom pentru suma de 63 de milioane de euro. Centru comercial, deschis în etape, între 2007 şi 2008, are o suprafaţă închiriabilă de aproximativ 44 de mii de metri pătraţi. Printre cei mai mari chiriaşi se numără Carrefour, Bricostore, Staer, Media Galaxy, New Yorker sau Hervis.
În primele trei luni ale anului "seceta" a fost aproape deplină. Singura afacere imobiliară notabilă s-a petrecut tot în provincie. NEPI a cumpărat unităţile Auchan şi Bricostore, din complexul comercial Iris Shopping Center din Piteşti.
"Puţinii investitori, autohtoni sau străini, care ţintesc în prezent România sunt cei oportunişti", se precizează în studiul companiei de consultanţă. Însă, în această perioadă, banii se îndreaptă către proprietăţile din pieţe stabile, cu un grad scăzut de risc, precum cele din Europa de Vest. "Este improbabil ca investitorii să se reîntoarcă până în momentul în care piaţa se stabilizează şi se reporneşte creşterea economică", concluzioneză specialiştii Cu