Profitabilitate. Pe timp de criza, este cuvantul preferat al lui Andrei Sulyok, cel ce de peste 16 ani conduce producatorul de invelitori metalice Lindab Romania.
“Cand analizezi performantele unei companii, te poti uita fie la cifra de afaceri, fie la profitabilitate. Sau te poti uita la ambii indicatori. Actionarii grupului sunt interesati de profitabilitate si mai putin de cifra de afaceri. Degeaba ai afaceri mari, daca esti pe pierdere”, spune Sulyok, directorul general al filialei locale a grupului suedez Lindab.
2008 si 2009 au fost doi ani de recesiune nu doar pentru economie, ci si pentru afacerile Lindab, care au inregistrat scaderi consecutive.
Daca in 2008 scaderea businessului a fost doar de cateva procente fata de 2007, anul trecut a adus o reducere cu 44% a cifrei de afaceri, pana la 105,6 de milioane de lei (25 mil. euro). Declinul vanzarilor a fost compensat de pastrarea profitabilitatii, care anul trecut a fost de circa 1,2 de milioane de euro.
Anii dificili de criza au fortat producatorul de tigla metalica sa concedieze aproape 60 de oameni, dintre care jumatate la debutul turbulentelor financiare, in toamna lui 2008. Celelalte concedieri au aparut dupa ce operatiunile Vios Brasov si Rova Sibiu, doua firme achizitionate in urma cu doi ani, au fost integrate succesiv in cadrul Lindab Romania, cu sediul central in Stefanestii de Jos (judetul Ilfov).
“Din punct de vedere emotional, cele mai dificile momente din perioada de criza de pana acum au fost concedierile pe care le-am facut la sediul central din Stefanesti, in 2008, si disponibilizarile din acest an, de la Sibiu. In ceea ce priveste businessul, cel mai greu a fost in 2009, cand am vazut cat de mult au scazut vanzarile. Personal, nu ma asteptam la o scadere atat de mare”, afirma Sulyok.
Compania a demarat un proces de restructurare in mai 2009,