Circulaţie Atitudinea conducătorilor auto sau schimbarea benzilor la intersecţii determină aglomerările din trafic. Studiile arată că atât şoferii nervoşi, care conduc prea repede sau prea aproape de alte vehicule, cât şi cei lipsiţi de îndrăzneală, care merg prea încet, încurcă la fel de mult circulaţia.
„Oprirea şi pornirea maşinii reprezintă o adevărată corvoadă pentru şoferii din întreaga lume. Nu doar că provoacă un consum mai ridicat de combustibil, ci impun, de asemenea, şi măsuri de siguranţă", spune Jorge Laval, specialist la Şcoala de inginerie civilă şi ingineria mediului a Institutului de Tehnologie Georgia din Atlanta, SUA.
Mai citeşte şi:
VIDEO Agresivii nu reuşesc să-şi gestioneze relaţiile
Experimente relevante
În opinia lui Laval, este important să aflăm ce anume produce, de fapt, ambuteiajele de trafic. În acest scop, specialistul a realizat, alături de colegii de la Universitatea din Lyon, Franţa, o cercetare prin care a analizat comportamentul şoferilor timizi, dar şi al celor agresivi, scrie „The Daily Telegraph".
Rezultatele studiului, publicate într-o ediţie specială a revistei ştiinţifice „Philosophical Transactions of the Royal Society", au scos la iveală că, atunci când şoferii schimbau viteza, îi forţau pe cei din spatele lor să treacă la rândul lor într-o altă treaptă, situaţie care, în trafic, arăta ca un val. Dacă toţi conducătorii auto procedau la fel, traficul nu se oprea niciodată.
Cercetătorii spun însă că în situaţii reale, comportamentul agresiv sau timid al şoferilor este cel care determină problemele de circulaţie rutieră. Astfel, şoferii mai puţin îndrăzneţi au cea mai puternică influenţă, pentru că „bat în retragere" atunci când automobilul din faţă începe să încetinească şi conduc în mod deliberat mai încet pentru a lărgi spaţiul dintre maşini. Prin urmare, vehicule