Zeci de sătmăreni au reclamat numai în ultimele zile la Protecţia Consumatorului clauzele abuzive din contractele de credit. Oamenii reclamă transformarea comisionului de risc în comision de administrare şi a dobânzii fixe în dobândă variabilă.
Comisariatul Judeţean pentru Protecţia Consumatorului (CJPC) Satu Marea a înaintat deja în instanţă aproape 30 de dosare în care oamenii au cerut scoaterea clauzelor abuzive din contractele lor de creditare. „Reclamaţiile împotriva băncilor s-au înmulţit considerabil, mai ales în ultima perioadă. Sunt zeci de dosare trimise deja în instanţă. Numai în ultimele zile am mai primit alte 15 reclamaţii“, susţine Valentin Breban, şeful CJPC Satu Mare.
Ce reclamă sătmărenii
Vasile Bota, de 41 de ani, este unul dintre sătmărenii care a reclamat unele clauze din contractul de credit pe care el le consideră abuzive. „Am un credit de 30.000 de franci elveţieni, cu o rată lunară de 442 de franci. Am reclamat transformarea comisionului de risc în comision de administrare, dar şi modalitatea de calcul a dobânzii variabile. Am depus reclamaţie şi la banca la care am credit, Volksbank, dar şi la Protecţia Consumatorului. Am auzit că sunt deja cazuri în ţară care au câştigat în primă instanţă. Eu lucrez în sistemul bugetar, iar cu diminuările de 25 la sută nu-mi pot permite să fiu pus la plată în mod nejustificat de bănci şi să mi se mărească ratele după cum vrea această instituţie“, spune sătmăreanul.
Reprezentanţii băncilor spun însă că stabilirea condiţiilor de creditare conform Ordonanţei 50/2010 este negociată cu fiecare client în parte. „Noi ne supunem prevederilor Ordonanţei 50, însă se negociază cu fiecare client în parte. Nu este adevărat faptul că transformăm comisionul de risc în comision de administrare, iar dobânda variabilă poate fi o variantă mai bună pentru clienţi, în unele cazu