Vorbim în continuare despre romanul care se vinde cel mai bine în Franţa în această toamnă: el se numeşte "Harta şi teritoriul", a fost publicat de editura Flammarion şi este scris de Michel Houellebecq. Matei Vişniec a citit acest roman şi ne împărtăşeşte impresiile.
Vorbim în continuare despre romanul care se vinde cel mai bine în Franţa în această toamnă: el se numeşte "Harta şi teritoriul", a fost publicat de editura Flammarion şi este scris de Michel Houellebecq. Matei Vişniec a citit acest roman şi ne împărtăşeşte impresiile.
Principala calitate a cărţii este aceea că se citeşte uşor, sau că se poate citi. Scriitorii francezi au fost deseori acuzaţi în străinătate, mai ales în lumea anglo-saxonă, că sunt narcisişti şi nombrilişti, că nu ştiu să scrie romane la persoana a treia, că scriu romane-eseuri împănate cu reflecţii filozofice nesfârşite, că sunt atenţi numai la lumea lor interioară şi nicidecum la istorie şi la societate.
Ei bine, nu e cazul cu Michel Houellebecq. Naraţiunea sa este limpede, clară, fără ambiţii speciale la nivelul stilului. El povesteşte o poveste care avansează în ritm alert, utilizează din cînd în cînd şi dialogul pentru a-i da cititorului posibilitatea să respire, pe scurt, Michel Houellebecq are toate ingredientele unui scriitor popular, la fel ca Hemingway.
Şi pentru că romanele lui Michel Houellebecq se pot rezuma, să-l rezumăm pe acesta. "Harta şi teritoriul" este, în primul rând, povestea unui artist, Jed, care are un succes extraordinar întâi ca artist fotograf şi apoi ca pictor. La prima vedere Jed nu "creează" mare lucru, succesul său ca artist fotograf se datorează unei "găselniţe" - el fotografiază hărţi rutiere ca şi cum ar fotografia peisaje din avion.
Într-o lume însă în care maşina publicitară sau marketingul sunt esenţiale pentru succesul unui artist, Jed beneficiază de această şansă şi dev