Flota de transport naval număra, în vremurile sale de glorie, zece vase care transportau produse petroliere. Două dintre ele s-au scufundat, lăsând în urmă zeci de morţi, unul a ajuns la fier vechi, iar ultimul va fi scos la licitaţie pe 10 octombrie.
Din cele peste 300 de nave care alcătuiau celebra flotă de transport maritim a României, înainte de 1989, zece reprezentau perla coroanei. Este vorba despre petroliere, cele mai performante, scumpe şi moderne vase care au intrat în alcătuirea ei. Ultimul petrolier aflat în flota României este Histria Topaz, fost Bucşani. Vasul aparţine acum companiei OMV Petrom, care îl scoate la licitaţie, pe data de 10 octombrie, pentru suma de 3,5 milioane dolari. Licitaţia cu strigare are loc la sediul Petrom din Portul Constanţa. Anunţul a fost dat prin mica publicitate. Histria Topaz are o capacitate de transport de 40.000 tdw (tone deadweight) şi o lungime de 190 de metri. A fost construită în 1987 la Şantierul Naval Constanţa.
Independenţa - 42 de victime
În flota României au existat două categorii de petroliere: patru dintre ele au fost construite în Japonia, restul de şase - în România. Cele mai celebre dintre ele sunt Biruinţa, vasul pe care l-a comandat şi actualul preşedinte al României, Traian Băsescu, şi Independenţa, pe care şi-au găsit sfârşitul 42 de marinari. Povestea Independenţei, cel mai mare vas construit vreodată în ţară, este una dintre cele mai tragice din istoria navigaţiei româneşti. Pe 15 noiembrie 1979, vasul se afla în Marea Marmara, la intrarea în Strâmtoarea Bosfor, la primele ore ale dimineţii. Petrolierul este lovit de cargoul grecesc Evriali, iar în urma accidentului izbucneşte un incendiu, alimentat de cele 95.000 de tone de ţiţei aflate la bord. Incendiul a dus la producerea unor explozii, în urma cărora s-au înregistrat cele 42 de morţi. 11 corpuri nu au mai fost descoper