Piaţa de leasing îşi continuă scăderea dramatică, în primul semestru valoarea totală a finanţărilor acordate coborând cu 30%, la 543,7 milioane de euro, potrivit Asociaţiei Societăţilor Financiare (ALB). În aceeaşi perioadă a anului trecut, piaţa s-a ridicat la 776,6 milioane de euro.
"Şansele ca piaţa să îşi revină substanţial în semestrul doi sunt reduse", afirmă Bas Hoekstra, preşedintele ALB şi directorul general al ING Lease. ALB reuneşte companii din piaţa de leasing cu o cotă de piaţă totală de peste 90%, dar printre membrii asociaţiei se numără şi societăţi de credite de consum.
Finanţările pentru autovehicule au coborât cu 33% în primele şase luni, până la 339 mil. euro. Cele pentru echipamente au scăzut mai mult, cu 37%, ajungând la 109,3 mil. euro. Leasingul imobiliar a suferit cel mai puţin, înregistrând o diminuare de 7%, până la valoarea de 95,4 mil. euro.
"Leasingul imobiliar creşte datorită contractelor de tip sale and lease back. Băncile sunt mult mai restrictive acum în creditare, iar companiile au nevoie în continuare de lichidităţi, astfel încât îşi vând activele prin sale and lease back", explică preşedintele ALB.
Prin contracte de tip sale and lease back o companie poate vinde active - o clădire de birouri, de exemplu - pentru a face rost de lichidităţi, pe care apoi le închiriază de la firma de leasing pentru a le utiliza în continuare.
În ceea ce priveşte finanţarea autovehiculelor, în primul semestru se observă o creştere a ponderii finanţărilor pentru cele second-hand, la 24% din total, faţă de numai 15% în primele şase luni din 2009. Acest lucru se explică în mare parte prin faptul că firmele de leasing finanţează maşinile recuperate pe care le revând, pentru a scăpa mai repede de stocuri.
Potrivit secretarului general al ALB, Adriana Ahciarliu, în prezent firmele de leasing au