Specialiștii chinezi lucrează la un proiect ambițios al unui tren ce va circula cu o viteză apropiată de cea a sunetului. Spectaculosul mijloc de transport va merge cu 1.000 km/h. ţările europene, în schimb, se luptă pentru supremaţia pe căile ferate.
Experţii Universităţii Jiaotong lucrează la un tren pe pernă electromagnetică (Maglev) care va atinge o mie de kilometri pe oră, însemnând cu doar 236 de kilometri pe oră mai puţin decât viteza sunetului.
Mai citeşte şi:
Spectaculoasele muzee High-Tech ale lumii
Trenul va circula peste trei ani, promite Beijingul, printr-un tunel vidat ca să evite frecarea cu aerul. Cu totul altfel stau lucrurile în ţările Bătrânului Continent. Compania de căi ferate din Franţa, SNCF, şi cea din Germania, Deutsche Bahn, plănuiesc ca în decembrie 2011 să lanseze prima cursă de mare viteză pe ruta Frankfurt-Marsilia.
La sfârşitul anului acestuia, compania naţională franceză de căi ferate va da în folosinţă un tunel care va lega reţeaua franceză de cea a Spaniei. Acestea sunt exemplele bune în domeniul cooperării feroviare în Uniunea Europeană.
Ce se întâmplă în rest? Conştiente de potenţialul pe care-l au trenurile de mare viteză, companiile de căi ferate Deutsche Bahn (DB) şi SNCF îşi vânează reciproc clienţii. Ba mai mult, se extind - pentru că liberalizarea transportului feroviar în UE le dă voie - una pe teritoriul celeilalte.
Germania şi Franţa împart Eurotunelul
Un tren german de mare viteză, Inter City Express (ICE), urmează să circule din 2013 pe ruta Frankfurt - Londra prin Eurotunelul care traversează Canalul Mânecii. Prima călătorie de testare are loc luna viitoare, lucru care-i alertează pe cei de la SNCF, care deţineau monopolul transportului feroviar prin Eurotunel.
Potrivit ,,The Economist", DB şi SNCF se acuză reciproc că nu respectă reg