După un weekend în care am degustat Chopin în variantă rock în Piaţa Consituţiei, dar şi Chopin în variantă intimă, de cameră, la Haus der Musik din Viena cu Horia Mihail în recital, m-am gândit că trebuie să mă concentrez asupra unor recomandări pentru lunile care au mai rămas.
Pianistul Sam Haywood, pe care l-am putut asculta împreună cu Joshua Bell la începutul acestui an, revine pe 26 septembrie la Ateneul Român cu un recital Chopin. Ce îl recomandă în mod deosebit pe Sam Haywood este recentul său disc înregistrat pe pianul marelui compozitor, instrument care i-a fost oferit lui Chopin de către producătorul francez Camille Pleyel, în 1848. Povestea acestui pian este destul de lungă, deoarece compozitorul l-a primit gratuit, urmând să îl promoveze în faţa elevilor săi şi în concerte. Totuşi, înainte de a părăsi Parisul, se pare că Chopin l-a cumpărat contra sumei de 2.000 de franci, iar ulterior l-a vândut pe o sumă derizorie uneia dintre elevele sale. Timp de peste un secol, urma pianului a fost pierdută, atunci când a fost redescoperit fiind inclus în celebra colecţie deţinută de Alec Cobbe, în care se mai găsesc instrumentele lui Haydn, Mozart, Beethoven sau Elgar. Deşi pianul Steinway de la Ateneul Român pe care va cânta Sam Haywood nu are o astfel de poveste, cu siguranţă recitalul lui va fi unul deosebit.
Chopin... şi nu numai
În ceea ce priveşte recitalurile susţinute de pianişti români care merită văzute, un eveniment deosebit este reprezentat în această toamnă de seria Chopin… şi nu numai de la Sala Radio, ce conţine trei susţinute de pianiştii Luiza Borac (13 octombrie) - foto 1, Horia Mihail (21 octombrie) - foto 2 şi Matei Varga (30 noiembrie) - foto 3, care locuiesc la ora actuală în Germania, România, respectiv Statele Unite şi reprezintă trei ipostaze diferite ale noului val de pianişti români.
Cu această ocazie va fi ina