Dupa 50 de ani de cariera, Claude Lelouch a simtit nevoia unui film-jalon care sa sintetizeze dragostea sa nu doar pentru cinema, dar si pentru femei (dupa propriile marturisiri), si care sa foloseasca si fragmente filmate in decursul timpului. "Iubiri din trecut"/Ces amours-la...", turnat in mare parte in Studiourile MediaPro, seamana cu o cuvertura pe care o faci din capete de lana ramasa de la diverse pulovere. Atele sunt de diferite grosimi si nici culorile nu se potrivesc prea bine, dar ii dai inainte pentru ca iti place tricotatul in sine.
Ambitia lui Claude Lelouch nu e marunta - sa acopere prin aceasta ars poetica intreaga istorie a cinematografului - de la Marele Mut incoace - precum si istoria Europei de la inceputul secolului XX pana azi. Eroina, Ilva (Audrey Dana), traverseaza viata ghidandu-se numai dupa iubire - drept pentru care isi permite si sa se indragosteasca in timpul celui de-al doilea razboi mondial de un ofiter german, si sa intre intr-un menage a trois cu doi soldati americani (nici unul dintre aceste amoruri nebune nu e convingator pe ecran).
Acesta ar fi "firul rosu" al unei intreprinderi pestrite care inghite, la gramada: Holocaustul, secvente din filme precedente ale lui Lelouch, ofiteri nemti melomani (iubitul Ilvei tine la Berlin cabaretul "Ingerul albastru"), pianisti evrei care canta la pian de cum se intorc din lagar, imagini rasuflate, a la "Cinema Paradiso" despre magia cinematografului, luptatori din Rezistenta combinati cu luptatoare din Rezistenta (Liane Foly) care canta ca Edith Piaf, masini de cusut Singer, referinte autobiografice (Lelouch insusi a intrat in Partidul Comunist la 19 ani doar pentru a pleca in URSS ca sa filmeze in mausoleul lui Lenin cu camera ascunsa), dar si secvente din "Hotel du Nord" si "Le Jour se leve" de Marcel Carne, sau chiar din "Pe aripile vantului". Si, legand to