Un secol, atât a trecut de când Henri Marie Coandă a prezentat la al doilea Salon Internaţional Aeronautic de la Paris 1910 primul avion cu propulsie reactivă - de fapt, un avion cu reacţie, fără elice, numit convenţional Coandă-1910. În timpul unei încercări de zbor din decembrie 1910, pe Aeroportul Issy-les-Moulineaux de lângă Paris, aparatul pilotat de Henri Coandă a scăpat de sub control din cauza lipsei lui de experienţă, s-a lovit de un zid de la marginea terenului de decolare şi a luat foc. Din fericire, Coandă a fost proiectat din avion înaintea impactului, alegându-se doar cu o spaimă şi câteva contuzii minore pe faţă şi pe mâini.
Inventatorul a fost omagiat printr-un zbor demonstrativ
Chiar dacă au trecut 100 de ani de la acel moment, acest pioner al aviaţiei a rămas în sufletul românilor, care l-au sărbătorit ieri la Perişor, comuna în care inventatorul îşi petrecea vacanţele la bunici - Mihalache şi Theodora Coandă, arendaşi pe moşia Perişorenilor.
„Cei 100 de ani de împlinesc, de fapt, pe 16 decembrie. Pentru că am dorit însă să-l sărbătorim pe Henri Marie Coandă şi printr-un zbor demonstrativ pe cerul Perişorului, a trebuit să alegem o dată în care vremea să ne permită o astfel de manifestare“, a declarat comandor aviator Mitică Mirea, preşedintele Asociaţiei Române pentru Propagandă şi Istoria Aeronauticii (ARPIA), Filiala Craiova, unul dintre coorganizatorii evenimentului. De asemenea, cu această ocazie, a avut loc lansarea cărţii „Henri Coandă, expresie a spiritului creator românesc pe plan universal“, de Gh. Zarioiu şi Ion Popa, şi au fost depuse coroane de flori din partea participanţilor la eveniment.
„Am decis să sărbătorim împlinirea a 100 de ani de la primul zbor al avionului cu reacţie construit şi pilotat de Henri Coandă la Perişor pentru că savantul şi-a petrecut aici o mare parte din copilărie şi a rămas