Orange, Vodafone, Romtelecom, Cosmote şi RCS&RDS, cei mai mari operatori de comunicaţii din România, au obţinut anul trecut aproape 90% din banii plătiţi de români pentru servicii de comunicaţii şi televiziune, arată datele financiare publicate de companii şi cifrele privind piaţa telecom publicate de autoritatea de reglementare (ANCOM).
Operatorii de telefonie mobilă Orange şi Vodafone rămân cei mai puternici jucători de pe piaţă, cu o cotă de piaţă cumulată de aproape 50% din punct de vedere al veniturilor din 2009.
Orange a avut anul trecut o cotă de piaţă de 26,1% din punct de vedere al veniturilor, în scădere faţă de anul precedent. Cota de piaţă a Vodafone a fost de peste 23%, de asemenea în scădere în raport cu anul anterior. Cotele de piaţă ale operatorilor sunt calculate în raport cu veniturile de pe întreaga piaţă de comunicaţii, care includ şi segmente precum televiziunea, pe care cei doi operatori nu sunt prezenţi. Astfel, Orange şi Vodafone au cote de piaţă mai mari pe segmentul de telefonie mobilă, însă acestea nu pot fi calculate până când ANCOM nu va publica date segmentate despre evoluţia pieţei telecom în 2009. Spre exemplu, din punct de vedere al numărului de clienţi, Orange şi Vodafone aveau la finele anului trecut o cotă de piaţă de 37,8%, respectiv 33,2% - conform unor estimări ale France Telecom.
Scăderea cu aproximativ 400 mil. euro a veniturilor de pe piaţa de telefonie mobilă, afectată puternic de recesiune, s-a reflectat în evoluţia cotelor de piaţă pentru operatorii care nu au cele mai mari venituri de pe această piaţă, aşa cum este Romtelecom. Cota de piaţă după venituri a Romtelecom a crescut uşor anul trecut, deşi cifra de afaceri a operatorului a scăzut.
Datele arată şi că Romtelecom şi Cosmote au împreună o cotă de aproape 30% din banii plătiţi anul trecut de români pentru servicii de comunicaţii, chiar dacă l