Aproape 400 de copii au renunţat în acest an la şcoală, iar alţii, nenumăraţi încă de vreo instituţie, n-au fost niciodată într-o sală de clasăSărăcia şi indiferenţa fac ca, anual, sute de copii să renunţe la şcoală. Mai grav este că sunt copii care n-au fost niciodată la şcoală, iar numărul lor este o necunoscută, dintr-un motiv simplu: n-au cărţi de identitate.
Potrivit unui raport al Inspectoratului Şcolar Judeţean, aproape 400 de copii din Sălaj s-au lăsat de şcoală în acest an. „262 dintre ei sunt înregistraţi la «abandon şcolar», pentru că au părăsit învăţământul obligatoriu. Alţi 129 sunt consideraţi «retraşi», pentru că sunt elevi care au făcut cele 10 clase obligatorii şi au ieşit din sistem, dar înainte de finalizarea studiilor“, explică Ioan Abrudan, inspectorul şcolar general al Sălajului.
„Situaţia este deosebit de gravă“, este de părere Violeta Milaş, directorul Direcţiei Generale de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului (DGASPC) Sălaj. „Aceşti copii n-au nicio şansă să se integreze în societate, pentru că dacă n-au şcoală, nu ştiu să facă nimic. Şi nici măcar nu le place să facă ceva, pentru că aşa s-au obişnuit: să piardă vremea toată ziua. Şi ajung, astfel, ca la 13 – 14 ani băieţii să se apuce de furat, iar fetele de făcut copii“, explică Violeta Milaş.
Sărăcia şi indiferenţa, principalele cauze
Abandonul şcolar este un fenomen întâlnit cu precădere în comunităţile sărace, în special în cele de romi. „Se perpetuează aici o situaţie. Adică părinţii spun că dacă ei n-au şcoală şi au reuşit să supravieţuiască, de ce să îşi dea copiii să înveţe carte, când pot trăi şi fără?“, spune directorul DGASPC. Milaş crede că de vină pentru perpetuarea acestei situaţii sunt şi comunităţile locale, primăriile, care sunt indiferente faţă de ceea ce se întâmplă. „Atâta timp cât ştii că ai în comunitate zece copii care nu m