Sala Operei Naţionale Bucureşti va găzdui, mâine, de la ora 19.00, o nouă licitaţie de artă a Casei Artmark, în prezenţa a 900 de invitaţi. Lucrările – expuse în foaierul Operei – au fost grupate, de această dată, sub tematica „Impresionism şi postimpresionism românesc“.
De departe, vedeta acestei licitaţii este tabloul „Car cu boi" (foto), de Nicolae Grigorescu, una dintre picturile reprezentative pentru această temă iconică a pictorului nostru naţional. Provenit dintr-o colecţie particulară bârlădeană (Teodorescu), tabloul are un preţ estimativ între 150.000 şi 250.000 de euro, fiind practic cel mai valoros tablou din România scos pe piaţa de artă.
Dacă lucrarea va fi vândută cu 200.000 de euro, se va stabili un record absolut pentru piaţa românească. Cifra de afaceri a întregii licitaţii este de 800.000 de euro, fiind vorba de cea mai amplă licitaţie din România de până acum. Alte lucrări remarcabile sunt „Trandafiri", de Ştefan Luchian, şi „Băieţi scăldându-se", de Camil Ressu, fiecare estimată la 35.000 de euro. O raritate (splendidă, de altfel) este „Lila în galben", de Francisc Şirato (40.000 de euro). „Cu un Şirato te întâlneşti rar", spune criticul de artă Ruxandra Garofeanu, care pregăteşte, în octombrie, la ArtSociety, o expoziţie-eveniment dedicată „Grupului celor 4" (Tonitza, Dimitrescu, Han, Şirato).
Cele 127 de uleiuri, guaşe sau acuarele aparţin majorităţii pictorilor români importanţi din 100 de ani de artă plastică românească, de la N. Grigorescu până la Lucian Grigorescu (5 titluri) sau Dumitru Ghiaţă. Nu lipsesc nume mari, precum Luchian, Fr. Şirato, N. Vermont, N. Dărăscu, I. Iser, S. Mützner (8 titluri), J. Al. Steriadi, M. Sterian, practic doar avangarda interbelică lipseşte din selecţia Artmark. Puţine lucrări au legătură în mod real cu (post-)impresionismul, nu prea gustat în realitate de pictorii români, dar Ruxandra Garofe