Guvernul analizează trei variante de înlocuire a impozitului minim, iar schimbarea acestuia cu forfetarul este exclusă, din cauza dificultăţilor de reglemetare a celui din urmă, potrivit unor oficiali din Ministerul de Finanţe. Una dintre variante este restrângerea aplicării impozitului minim la anumite domenii de activitate (pe coduri CAEN), care au risc mare de evaziune fiscală, cu păstrarea formulei actuale de calcul.
O a doua variantă analizată este eliminarea definitivă a impozitului minim, dar concomitent cu eliminarea unor deductibilităţi pentru firme.
„Având în vedere că impozitul minim a adus venituri considerabile la buget, s-ar putea compensa viitoarele «pierderi» prin anularea unor cheltuieli deductibile la impozitul pe profit", au declarat, pentru „Adevărul", surse oficiale din Finanţe.
În prima jumătate a acestui an, statul a încasat peste un miliard de lei din impozitul minim. Eliminarea lui definitivă ar lipsi bugetul de aceşti bani, în condiţiile în care Guvernul întâmpină dificultăţi mari în finanţarea deficitului bugetar.
Ultima variantă analizată este eliminarea impozitului minim din octombrie, şi aplicarea unor măsuri suplimentare începând cu 1 ianuarie 2011.
Reamintim că impozitul minim este diferit de cel forfetar şi este rezultatul unui compromis între patronate şi autorităţi la începutul anului trecut. După introducerea lui, s-au folosit în paralel cele două termene. Impozitul minim se plăteşte indiferent dacă o firmă are pierdere sau profit. În cazul în care impozitul pe profit datorat este mai mic decât impozitul minim, se plăteşte cel din urmă.
Forfetarul, pe de altă parte, se aplică asupra cifrei de afaceri. El s-a dovedit extrem de greu de reglementat în România, deşi există state europene care îl aplică cu succes.
Fostul ministru al Finanţelor, Sebastian Vlădescu, declara în ianuarie 2010 c