Deşi consumatorii au devenit mai pretenţioşi şi strânşi la pungă, producătorii de bunuri de larg consum nu se aşteaptă să recupereze până la sfârşitul anului reculul din vânzări. Salariile mai mici, ratele mai mari şi produsele mai scumpe decât în 2009 au dus, în acest an, la o scădere semnificativă a consumului - cu aproape 15%. Direct afectaţi au fost producătorii din sectorul FMCG (bunuri de larg consum), unde scăderile aşteptate sunt mari, iar de profit nici nu se
Deşi consumatorii au devenit mai pretenţioşi şi strânşi la pungă, producătorii de bunuri de larg consum nu se aşteaptă să recupereze până la sfârşitul anului reculul din vânzări.
Salariile mai mici, ratele mai mari şi produsele mai scumpe decât în 2009 au dus, în acest an, la o scădere semnificativă a consumului - cu aproape 15%. Direct afectaţi au fost producătorii din sectorul FMCG (bunuri de larg consum), unde scăderile aşteptate sunt mari, iar de profit nici nu se mai vorbeşte. Ca să reziste pe piaţă, mulţi dintre jucători au reinventat produse şi promoţii, iar în unele cazuri au scumpit anumite mărfuri. Chiar şi aşa, bilanţul de la finalul anului este aşteptat cu îngrijorare.
De departe, cei mai afectaţi de criza economică, dar şi de măsurile legislative din ultimul an, au fost producătorii de ţigări, care au pierdut din creşterea TVA, a accizelor şi a cursului. Pentru că ţigările au ajuns să se vândă foarte scump (un pachet costă în medie 10 lei), ponderea ţigaretelor în coşul zilnic a crescut la 7,5%, în 2010, faţă de 6% în 2009. „Până în prezent, observăm o scădere cu 30 % a pieţei legale a ţigărilor, comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut“, spune Gilda Lazăr, director corporate affairs la JTI, menţionând că februarie şi martie 2010 au fost cele mai slabe luni din ultimii cinci ani, iar anul acesta nu se va putea obţine profit.
Nici alcoolul nu le mai prieşte r