Retailerii şi dezvoltatorii din segmentul industrial sunt singurii dispuşi să cumpere terenuri în această perioadă.
Tranzacţiile pentru loturi de case sunt rare şi se fac aproape întotdeauna pe suprafeţe mici, de până în 500 mp. La cealaltă extremă, segmentul rezidenţial are cele mai multe probleme - cererea mică din partea clienţilor îi descurajează pe dezvoltatori să construiască. Puţini se mai încumetă să cumpere terenuri în aceste condiţii.
Cine caută profit pe termen scurt, nu cumpără terenuri
Retailerii au cele mai multe argumente pentru a nu intra în panică şi a bloca orice tranzacţie cu terenuri în această perioadă, în care blocarea achiziţiilor pare o regulă generală pentru orice companie. Dar apetenţa pentru consum a românilor asigură în continuare profit retailerilor străini de la noi, care profită de criză şi nu mai închiriază terenuri, ci le cumpără. „Există o tendinţă clară a retailerilor de a-şi mări reţeaua de magazine prin achiziţia de teren mai degrabă decât prin închiriere teren sau unitate comercială într-un parc de retail.", a declarat Laura Bencze, Research Manager la CB Richard Ellis România. De altfel, orice retailer important are planuri concrete şi pe termen scurt de extindere anunţate deja şi concretizate prin tranzacţii semnate sau în negociere. Totuşi, nu se poate vorbi despre faptul că retailerii nu resimt această perioadă dificilă din punct de vedere economic. Secretul lor este însă strategia pe termen lung.
„Cei mai activi cumpărători de terenuri sunt supermaketurile/hipermarketurile, pentru că au un plan de investiţii ce depăşeşte 10 ani şi profită de criză pentru a-şi securiza locaţii şi a câştiga cota de piaţă. Pentru dezvoltatori, care au un ciclu mult mai scurt al afacerilor şi urmăresc obţinerea de randamente într-un termen ce se încadrează de regulă între doi şi patru ani, piaţa terenurilor este în