Obligaţi de Ministerul Turismului să ţină unităţile de cazare deschise până pe 1 octombrie, hotelierii au realizat că ies în pierdere din cauza acestei decizii. Unii dintre ei s-au gândit la soluţii năstruşnice pentru a-şi ţine clienţii la distanţă şi a evita amenzile de la minister.
Pe litoralul românesc mai sunt, în această perioadă, probabil câteva sute, majoritatea veniţi prin programul „O săptămână la mare". În ciuda cererii practic inexistente, hotelierii solicită, în această perioadă, chiar şi 3.000 de lei pentru o cameră. De vină pentru această situaţie este, în opinia lor, HG 709/2009 privind clasificarea structurilor de primire turistice, care prevede la articolul 7 că „operatorii economici care administrează structuri de primire turistică clasificate de pe litoralul românesc au obligaţia să asigure funcţionarea structurilor de primire turistică cu funcţiuni de cazare şi a celor de alimentaţie publică pe toată perioada sezonului turistic estival, respectiv în perioada 1 mai - 30 septembrie a fiecărui an". În cazul în care nu respectă prevederile HG, hotelierii riscă amenzi care ajung până la 50.000 de lei.
Cum menţinerea unui hotel deschis în lipsa clienţilor presupune pierderi şi pentru a evita totuşi şi amenzile de la minister, unii patroni au decis să afişeze preţuri prohibitive, care să pună pe fugă eventualii clienţi. Astfel, Tănase Barde, patronul unei unităţi de cazare de trei stele, din Venus, a stabilit recordul toamnei: 3.000 de lei camera. "Funcţionarea hotelului mă costă 20.000 de lei pe lună. Cea mai mare parte, circa 14.000 de lei, sunt cheltuielile cu personalul, restul reprezintă utilităţi. A şi sunat cineva, să facă o rezervare. S-a speriat când a auzit preţul", spune Barde. În cadrul programului „O săptămână la mare", în acest hotel au fost ocupate numai trei camere, în condiţiile în care s-a apelat la cea mai mare agenţi