In ton cu exodul general al tinerilor din Romania, oamenii de comunicare se orienteaza spre vest. Aflati cum se munceste intr-o agentie din Statele Unite sau Spania si cum se vede de acolo piata romaneasca de publicitate.
“Iancu este unul dintre foarte putinii designeri tineri pe care am acceptat sa-i angajez in Brandient. Mi-a placut din primul moment inteligenta sa si calmul atipic pentru un om tanar, si mai atipic pentru un designer tanar”, scrie Aneta Bogdan, managing partner al agentiei de branding Brandient, pe pagina de Facebook a companiei, intr-un text care anunta plecarea designerului Iancu Barbarasa la Londra. In Marea Britanie sunt deja 232.000 de designeri, carora li se va alatura si fostul angajat al Brandient.
Decizia de a pleca a fost in primul rand una personala, povesteste Iancu Barbarasa, pentru Wall-Street. “Abia in al doilea rand a fost o decizie profesionala, lucrand deja pentru cei mai buni in branding si design din Romania, Brandient. Cred insa ca pentru maturizare e nevoie si de o expunere la un mediu social foarte diferit”. Un mediu in care designerul spera sa scape de lipsa de respect fata de munca, in general, si mai ales de ignoranta publicului larg fata de meseria sa.
Dorinta de a evolua profesional intr-una din tarile unde se nasc lucrarile prezentate pe post de exemplu in agentiile romanesti, parasirea unei societati sau a unei companii care au dezamagit sau pur si simplu nevoia de nou ii trimite pe multi dintre comunicatorii romani peste granite. Randurile publicitarilor care de ani buni ne descriu viata in agentiile din strainatate (precum Mihai Coliban, director de creatie la BBDO Moscova, sau Mihai Botarel, copywriter la DDB Dusseldorf), se ingroasa cu nume noi, pregatite de plecare.
Problemele nu dispar dincolo de hotare, dar sunt rezolvate intr-o mentalitate diferita, explica Mihnea Gheorghiu, care d