După un 2009 în care proiectele de centre comerciale au îngheţat, investitorii reîncep procesul de analiză a pieţei, aproape 6 proiecte de malluri urmând să fie livrate începând de anul viitor, potrivit companiei de consultanţă imobiliară Colliers International.
"Pentru un centru comercial este ideal să aibă, pentru început, un grad de ocupare de 80%. În momentul în care reuşeşte să închirieze jumătate din mall, dezvoltatorul are siguranţa că ritmul de închiriere va fi bun şi grăbeşte construcţia. Anul viitor vor fi livrate 2-3 proiecte de centre comerciale în Bucureşti şi alte 2-3 în provincie", a declarat Simina Istrate, senior associate pe retail în cadrul Colliers International.
Următorul centru comercial anunţat că se va deschide în octombrie 2010 este Gold Plaza din Baia Mare, cu o suprafaţă închiriabilă de circa 30.000 de metri pătraţi şi care a anunţat deja ca portofoliu de branduri Cora, C&A, LC Waikiki, New Yorker, Deichmann, Takko, Leonardo sau Douglas. "Gradul de ocupare este de 90% în prezent. Va fi un mall regional, întrucât acoperă patru judeţe, de aceea s-a pus accent şi pe partea de servicii şi entertainment, elemente care lipsesc în zonă. Va avea un cinema cu 6 săli pentru a putea acoperi cererea, sală de bowling sau sală de fitness", a spus Istrate, în cadrul conferinţei Romanian Retail Real Estate, organizată de International Council of Shopping Centers (ICSC), prezentă în 80 de ţări.
Repornirea proiectelor vine pe fondul interesului din partea retailerilor în special de fashion, care şi-au continuat expansiunea şi în anii de criză financiară.
În 2009 România a ocupat locul doi în topul ţărilor cu cele mai multe branduri nou intrate, nouă la număr, după Emiratele Arabe Unite, cu 21 de branduri, potrivit unei analize realizate de compania de consultanţă imobiliară CB Richard Ellis (CBRE) pe 300 de retaileri şi 200 de ţări.