“Du-mă acasă, mai tramvai,
Du-mă acasă, ce mai stai…
Du-mă la căsuṭa mea,
Cu portiṭă și cișmea.”
Dedicat celor fascinaţi de transportul în comun şi celor care circulă cu transportul în comun…
Eternul și fascinantul transport în comun este atât de necesar și atât de hulit de multe ori. De ceva vreme transportul comun din București este într-o perioada de tranziṭie: vehicule noi, confort sporit, încearcă să susṭină și schimbarea în bine a unor călători.
Linia tramvaiului 41 a fost înfiinṭată iniṭial pentru a face legătura între Piaṭa Presei și Crangași în 1982, când nu era așa aglomerat, în 1985 a fost prelungită pâna în cartierul Militari, în 1987 până în Ghencea, ca să aibă și cei fără metrou un mijloc de transport mai rapid. În octombrie 2002 linia modernizată a fost dată în funcţiune ca linie a primului metrou uşor din Bucureşti şi din ţară, primul care avea prioritate în faṭa mașinilor. Traseul tramvaiului are o lungime de 18,8 km și facilitează o zonă fără metrou de zonele de birouri și alte zone de interes din București.Câteva mii de bucureșteni merg zilnic cu tramvaiul 41. După calculele RATB din 2009, capacitatea maximă a tramvaiului este de 6300 călători/ora și sens, undeva la 120.000 călători zilnic.
Linia 41 a fost prima linie din București pe care s-a implementat un sistem de informare electronic arătând intervalele de succedare numele staṭiei și ora. Nu tot timpul funcṭionează, dar atâta timp cât este de ajutor merită apreciat.
Aventura vatmanilor şi a călătorilor începe din teritoriul roş-albaştrilor (Steaua), trece pe lângă teritoriul revendicat de alb-vişinii (Rapid) şi ajunge în Piaţa Presei Libere.
Din câte am observat, cel puṭin în Pasajul Lujerului tramvaiul ajunge la o viteză de 60 kilometri pe oră și de multe ori, dacă te grăbesti e mai bine în tramvai decât într-un Ferrari .