La sfârşitul lunii august, unul dintre cele mai importante cotidiene din Brazilia, fondat în urmă cu 119 ani, a scos pe tarabe ultima ediţie pe hârtie. De la un vârf de vânzări de 150.000 de exemplare, publicaţia scotea în ultimele luni un tiraj zilnic de doar 17.000 de exemplare. Acum este o publicaţie exclusiv online.
„Jornal do Brasil" stabileşte un record trist: a devenit primul ziar din Brazilia care renunţă la ediţia tipărită pentru o publicare exclusiv online, după ce în 1995 a fost primul ziar brazilian care şi-a lansat pagina de internet. Ultimul număr al ziarului fondat în 1891 a apărut la 31 august anul acesta. De la acea dată şi până la 11 septembrie 2010, site-ul a fost disponibil gratuit tuturor vizitatorilor, după care articolele au putut fi citite doar contra cost, în baza unui abonament de aproximativ cinci euro.
Potrivit reprezentanţilor ziarului, noua formă în care va apărea publicaţia va fi una „mai ecologică". „Coerent cu tradiţia sa de inovator, acest ziar este, încă odată, cu un pas înainte timpului său", scriu reprezentanţii redacţiei, ca motivare pentru noul capitol din istoria „Jornal do Brasil". În acelaşi material, se anunţa că ziarul va rămâne „agil, modern şi influent, dar şi ecologic".
Gândirea „verde" este, deci, un alt pretext pentru schimbările de „mediu" jurnalistic. Reprezentanţii redacţiei detaliază mişcarea ecologică prin cifre: 72 de copaci supravieţuiesc în fiecare zi în care „Jornal do Brasil" nu este tipărit, ceea ce înseamnă că, la finalul unui an, pădurile vor fi mai bogate cu aproximativ 30.000 de copaci. Ceea ce nu este valabil şi pentru angajaţii ziarului, în număr de 180 (faţă de 240 în urmă cu zece ani), dintre care mulţi ar putea fi doborâţi de „securea" recesiunii.
Directorul Asociaţiei Presei din Brazilia spune, în schimb, că ziarul a închis printul din cauza unor greşeli de business şi anunţă