Odată cu dezgheţarea proiectelor de expansiune, în primăvară au revenit şi creşterile de vânzări în retailul de bricolaj, după ce în 2009 companiile au raportat scăderi pe linie. Magazinele mai vechi nu au reuşit însă să inverseze trendul descendent al rulajelor în primul semestru.
Patru dintre cei şapte mari operatori de magazine de bricolaj activi la nivel local au comunicat până acum date despre vânzările la semestru, iar cifrele publicate arată că avansul afacerilor s-a datorat doar expansiunii reţelelor.
Anul trecut, nici extinderea suprafeţelor de vânzare nu le-a mai adus acestora creşteri de vânzări, ceea ce indică o uşoară redresare a pieţei în 2010. Jucătorii din piaţă estimează contracţia cererii de materiale de construcţii, amenajări interioare şi grădinărit la 10-15% în primul semestru faţă de S1 din 2009.
"Bonul mediu de casă în retailul de bricolaj s-a redus în acest an cu circa 5%, iar acest lucru nu se datorează doar orientării clienţilor către produse mai ieftine - tendinţă generată în principal de măsurile luate de Guvern care au inhibat consumul", estimează Alexander Frech, directorul general al reţelei austriece de magazine de bricolaj BauMax România, care operează 11 unităţi în prezent.
Pe segmente precum obiectele sanitare, parchet laminat sau ţigle, cele mai mari volume de vânzări au fost generate de produsele de prim nivel de preţ (cele mai ieftine de la raft), potrivit managerului. Piaţa a revenit încă de anul trecut la tendinţa de limitare a consumului doar pe produsele de strictă necesitate.
În contextul prăbuşirii sectorului rezidenţial al pieţei imobiliare, retailerii de bricolaj au fost nevoiţi să se mulţumească să aprovizioneze cu materiale în special proiecte mici, precum renovări sau reamenajări de locuinţe.
"Începând cu 2009 a devenit tot mai vizibilă orientarea clienţilor către produse