La 1 octombrie 1990 a început primul an universitar de după căderea comunismului. Unele reforme fuseseră iniţiate încă din primăvară, prin depolitizarea materiilor de curs. O dată cu noul an însă, învăţământul superior românesc a căpătat o nouă faţă, prin eliminarea principiului conform căruia planul de învăţământ se făcea în funcţie de necesităţile din producţie.
Aşadar, dacă pentru anul universitar 1989/1990 fuseseră scoase la concurs 22.000 de locuri, după sesiunea de examinare din 1990 au fost înscrişi aproximativ 40.000 de studenţi. S-au creat noi universităţi, România ajungând să aibă 18 centre universitare. În cadrul universităţilor s-au creat facultăţi noi - mai ales în domeniul ştiinţelor umaniste -, precum şi specializări noi. Numărul studenţilor pe ţară a crescut şi prin decizia unor facultăţi cu profil umanist de extindere a anilor de studii de la patru la cinci.
Anul universitar a debutat cu scandalul avalanşei de contestaţii. Întrucât candidaţii picaţi nu mai erau obligaţi să se încadreze în producţie, ca în trecut, au încercat să forţeze nota prin solicitări de recorectare a lucrărilor, în speranţa suplimentării locurilor. Într-o conferinţă de presă din 28 septembrie, oficialii Ministerului Învăţământului şi Ştiinţei susţineau că numărul de contestaţii era nejustificat, deoarece universităţile aveau dreptul să stabilească liber baremul şi criteriile de selecţie, în baza noilor norme privind autonomia universitară. Nici profesionalismul cadrelor didactice care corectaseră lucrările nu putea fi pus sub semnul întrebării, mai precizau funcţionarii ministerului, atâta vreme cât corpul profesoral fusese „epurat" de studenţi în lunile ulterioare Revoluţiei, conform criteriului valorii.
Într-un interviu pentru ziarul România liberă, Gheorghe Ştefan, ministrul Învăţământului şi Ştiin