Pentru lungmetrajul sau de debut, Marian Crisan - care in scurtmetrajele de pana acum incercase mai multe stiluri -, merge pe linia lui "Megatron", care i-a adus Palme d'Or- ul pentru scurtmetraj in 2008. Tratarea minimalista a unui subiect simplu, contemporan e o afacere riscanta de care regizorul se achita cu brio, lansand Salonta ca pe un al doilea Vaslui - un loc a carui atmosfera imprima filmului ritmul care ii e propriu.
Dupa expresii argotice "din Regat" si dulcele grai moldovinesc, poate ca asteptam si niste replici de film care sa inceapa cu "no". Iar ele nu suna fals pentru ca Marian Crisan, care e si autorul scenariului, s-a nascut la Salonta, si majoritatea actorilor sunt ardeleni - cu exceptia sotiei personajului Nelu, Elvira Rambu, care e basarabeanca stabilita la Oradea (de unde a luat un bun accent) si a Alinei Berzunteanu. (Si, fireste, si cu exceptia actorului turc Yilmaz Yalcin.)
"Morgen" vorbeste intr-un mod simplu si natural despre granite, notiunea de casa si Uniunea Europeana, si despre cum le vad oamenii obisnuiti, aproape saraci. Actiunea filmului se petrece la Salonta, oras aflat la granita cu Ungaria, care, ca orice oras de granita, e asemeni Dunarii la varsarea in Marea Neagra - are apa sarata amestecata cu apa dulce. Locuitorii din Salonta au un pic din Ungaria in ei, sunt europeni indiferent de pasaport, si au si o notiune de "granita" cu totul diferita de, sa zicem, locuitorii din Sibiu sau Bucuresti.
De exemplu, Nelu (Hathazi Andras), unul dintre cele doua personaje centrale ale filmului, pescuieste in Ungaria, desi ce mare diferenta fac cativa kilometri asupra marimii crapului? Dar, intr-o buna zi, adica exact in momentul inceperii filmului, vamesul ungur nu-l mai lasa sa intre in Romania cu pestele. "Nu bine", ii spune el. "Acest peste nu este in Uniunea Europeana". (Sa adaugam ca nu sunt doua granite, rom