Despre Coreea de Nord, unul dintre ultimele bastioane ale comunismului in lume, se stie ca este, probabil, cea mai inchistata si cea mai ermetica tara din lume. Avand in vedere ca doar cateva sute de straini o pot vizita anual, se stiu foarte putine lucruri despre Coreea comunista.
Despre putinele automobile care circula pe soselele nord-coreene se stiu inca si mai putine. In ciuda faptului ca tara respectiva nu importa si nu exporta aproape nimic, Coreea de Nord are, totusi, o productie proprie de autovehicule.
Inclusiv de autoturisme si de motociclete, desi, din cate afirma cei care au calcat pe acolo, nord-coreenilor de rand le e aproape imposibil sa detina asa ceva. Exceptie fac, poate, doar privilegiatii regimului.
Teapa nord-coreeana a firmei Volvo
Odata ajunsa in Coreea de Nord, un lucru care a frapat-o suedeza Caroline Salzinger (jurnalista la radioul public din tara sa): in parcarea aeroportului din Phenian a observat cateva masini Volvo, produse prin anii '60-'70. A aflat, ulterior, ca acele Volvo-uri fac parte dintr-un lot de 600 de automobile (seria 140, pentru cunoscatori) pe care guvernul nord-coreean le-a comandat celor de la Volvo. Dar pe care nord-coreenii nu le-au platit nici in ziua de azi.
Exceptand acele venerabile Volvo-uri, jurnalista a mai remarcat si cateva vehicule autohtone, ruland pe strazile aproape pustii ale Phenianului. Desi piata interna e aproape zero, Coreea comunista produce, totusi, propriile autoturisme. Ba chiar le si ofera spre export eventualilor doritori, dupa cum reiese din brosura alaturata.
Fabrica de autoturisme care produce pentru o piata ca si inexistenta
Primul autoturism nord-coreean a iesit pe portile uzinei Pyonghwa (Pace, in limba coreeana), din orasul Nampo in anul 2002. E vorba despre modelul numit Premio, o clona a Fiatului Siena,