Ministerul Transporturilor a introdus astăzi rovinieta electronică, în baza căreia, teoretic, şoferii ar trebui să scape de grija documentelor care dovedesc plata taxei de drum. În realitate, acest sistem nu este încă pus la punct, deşi a costat 35 milioane de lei.
Şoferii nu vor mai fi obligaţi, teoretic de azi, să prezinte talonul maşinii la cumpărarea unei roviniete din benzinării, nici să lipească abţibildul în parbriz şi să prezinte chitanţa la controlul Poliţiei Rutiere, ca urmare a faptului că la 1 octombrie a intrat în vigoare rovinieta electronică. Grupul care a câştigat dreptul de a implementa proiectul în urma unei licitaţii controversate, şi anume asocierea UTI/Novensys promisese un sistem complex, integral informatizat, care permitea cumpărarea rovinietelor inclusiv online, de pe un telefon mobil cu acces la internet sau printr-un simplu SMS. Contractul a costat 35 milioane de lei, dar, cu toate acestea, şoferii nu beneficiază încă de aceste facilităţi. În timp ce Compania de Drumuri susţine că plata taxei se va înregistra automat într-o bază de date confruntată permanent cu imaginile video luate din trafic, poliţia cere în continuare hârtii ca dovezi ale plăţii. Benzinarii adâncesc şi mai mult confuzia, spunând că plata rovinietei se va face ca şi până acum.
Cum ar funcţiona noul sistem
Potrivit Ministerului Transporturilor, sistemul funcţionează excelent: „Conducătorul auto îi comunică operatorului (spre exemplu angajatului benzinăriei de unde cumpără vinieta - n.r.), pe proprie răspundere, numărul maşinii pentru care vrea să cumpere rovinieta, tipul vehiculului şi perioada de valabilitate a rovinietei. Operatorul introduce în calculator numărul autovehiculului iar sistemul generează, automat, toate datele de identificare, precum şi categoria vehiculului, dar şi numele proprietarului", spune CNADNR. Simpla menţiune a numărului de în