EXCLUSIV. Cu ocazia premierei lungmetrajului său de debut, regizorul a discutat pe larg despre relevanţa graniţelor. Sursa: THEODOR PANĂ
EVZ: Ai aşteptat 10 ani să faci "Morgen", a meritat? E fiecare cadru cum ţi l-ai dorit?
Marian Crişan: Nu ştiu dacă e exact cum îmi imaginam acum 10 ani că va fi primul meu film. Am filmat o grămadă de videoclipuri, de reclame şi câteva scurtmetraje în aceşti 10 ani şi lucrurile au ajuns aici. Nu ştiu ce să zic, vedeam lucrurile alt fel acum 10 ani, şi filmul, şi viaţa. Nu sunt adeptul scenariului "definitiv", scenariul n-a fost niciodată gata, nici măcar acum (când "Morgen" are premiera - n.r.), după părerea mea.
Scenariul a avut un draft cu care am participat la concursul de la CNC, apoi au mai existat trei pe măsură ce îmi făceam cercetarea apropo de lumea imigranţilor, de Poliţia de Frontieră etc., şi se tot adăgau şi editau lucruri. Asta a continuat după începutul filmărilor şi în timpul acestora. Filmul nu înseamnă doar respectarea unui scenariu, acesta din urmă e doar o unealtă, un mijloc de a-ţi arăta intenţiile.
Ca să prindă viaţă, un film are nevoie de mult mai mult. Scenariul e doar un ghid, ca şi castingul, de pildă. Nu cred că dialogurile trebuie să rămână bătute în cuie pentru că aşa au fost scrise. Nu cred în astfel de reţete, deşi e foarte greu să scapi de ele apropo de scenariu, mai ales de cele americane. Toată lumea vede aceste filme de foarte mult timp şi s-a obişnuit cu un mod de a vedea filmul de cinema, plus durata - poate fi de două ore sau de 100 de minute...
E un schematism naiv de care e greu să scapi. Şi eu vreau să scap. După părerea mea, trebuie să ajungem la alt nivel cu cinemaul, fără scheme de scris scenariul, fără reguli despre cum să îl începi sau să îl termini. E ca şi în literatură, cele mai bune romane nu respectă nicio regulă.
Cu