A fost o posibila reusita. Desi a favorizat timp de un an si jumatate firmele cu venituri foarte mari prin marja mare de venituri aferenta ultimei trepte, a reusit sa suprime activitatea multor altor companii. Era vorba despre o lovitura aplicata economiei subterane si mai ales evaziunii fiscale.
Cu mai bine de cinci ani in urma, romanii au inceput sa importe masini. Masini second hand aduse din Germania, in principal. Existau firme create doar pentru a se putea folosi de regimul de plata a TVA-ului la importurile de masini din strainatate.
In aceste conditii, vanzatorul verifica codul inregistrare in scopuri de TVA al firmei cumparatoare si emitea factura fara TVA. Nu era altceva decat o tranzactie intracomunitara intre doua persoane juridice. Astfel ca statul inregistra pierderi zilnice importante doar din taxa pe valoarea adaugata, mai ales in conditiile unei explozii a importurilor auto in perioada 2006 - 2008.
Apoi, mai erau firmele de la coltul blocului, firme care traiau din diferentele dintre pretul de cumparare si pretul de vanzare. Desi contabilitatea de gestiune cere inregistrarea preturilor si orice modificare ulterioara a preturilor trebuie operata si in contabilitate, vedeai cu stupoare un pret de dimineata la un produs, un alt pret la amiaza la acelasi produs, pentru ca seara, acelasi produs sa aiba afisat un al treilea pret.
Dar regula generala in cazul impozitului pe profit era lipsa profitului. Practica profitului zero sau putin peste zero se utiliza frecvent. Intotdeauna existau cheltuieli sau exista profit nedeclarat.
La introducerea impozitului forfetar, masura blamata de cea mai mare parte a comerciantilor si firmelor, repercursiunile ar fi trebuit sa fie cunoscute. Se stia ca forfetarul a fost preluat de la tari ca si Franta si ca va arunca in groapa cu lei firmele mici.
Pe