Institutul Cultural Roman gazduieste expozitia „Reclama in tranzitie. Intre timid si provocator“ dedicata publicitatii din Romania de dupa 1990. Expozitia curatoriata de Ucu Bodiceanu si Ancuta Lacrimioara Chis va fi vernisata marti 12 octombrie va ramane deschisa pana pe 20 octombrie.
Expozitia ilustreaza evolutia publicitatii din Romania in primul deceniu post-comunist. Cei doi cercetatori clujeni continua, astfel, proiectul initiat odata cu expozitia „De la sublim la ridicol. 70 de ani de reclama in Romania“, consacrata publicitatii romanesti de la sfarsitul Primului Razboi Mondial pana la caderea regimului comunist, expozitie gazduita de ICR in primavara acestui an.
Demersul este motivat de credinta curatorilor in relevanta sociologica a peisajului publicitar: „Prima decada post-decembrista in care comunismul agonizant si capitalismul incipient convietuiau liber consfintit poate fi cel mai bine ilustrata prin intermediul reclamei. De la Partidul Unic la 62 de partide in 1990, de la caciulita miraculoasa care asigura linistea romanilor si oul afrodiziac, la aspiratorul bun la pat, alte si alte produse si servicii au indreptat privirea oamenilor spre consumism. Reclame (la tigarete) care odata invadau spatiul public, tepe celebre in anii ’90 (Caritas, medalioane in franzele, talismane si unguente miraculoase), dar si mari corporatii care au facut istoria reclamei profesioniste pot fi vazute intr-o expozitie inedita care aduna cele mai reprezentative imagini, dictonuri si simboluri care animau presa vremii.
Evolutia reclamei, de la amatorismul ghidus la advertising-ul cu mare putere de convingere ia aspecte dintre cele mai neasteptate. Formulari devenite celebre („Sindicate din toata tara! Atentie! Oferta speciala de Craciun!”, „Respecta-ti placerile!”, „Se spune ca in viata cele mai placute lucruri sunt fie ilegale, fie imorale,