Atingerea este una dintre primele forme de comunicare ale fiecărei fiinţe umane. Ştim cu toţii că încă din primele momente de viaţă ale unui nou-născut se întâmplă contactul cutanat dintre el şi mamă. Acesta este doar începutul, pentru că atingerea, deşi începe de la vârste fragede, continuă să fie la fel de importantă şi în anii care urmează.
După ce această primă perioadă trece, începem să fim foarte atenţi cum folosim atingerea atât în viaţa noastră personală, cât şi în cea profesională. Cu toate acestea, contactul cutanat poate comunica la fel de multe informaţii precum cuvintele. Ne dăm seama cu uşurinţă când cineva este în impas sau a primit o veste tristă, iar un prieten îi ţine mâna sau îi pune braţul în jurul umerilor pentru a-i ridica moralul. Aceste atingeri sunt mai eficiente decât cuvintele. Semnalele de apropiere îţi spun foarte clar că prietenul este pregătit să ajute.
Atingerea este o formă multilaterală de comunicare nonverbală pe care o putem folosi in diferite moduri. Fie că vorbim despre atingeri profesionale, fie despre semnale ale apropierii, fie de atingeri afectuoase, atingerile ne pun în legătură cu ceilalţi. Poate aţi observat în jurul nostru că sunt persoane cărora le place să fie atinşi. Dar, există şi altele care nu suportă atingerea. Este absolut normal ca fiecare să aibă propria perspectivă asupra atingerii. Însă este important să ştim să citim semnalele nonverbale atât ale celor care agreează atingerea, cât şi ale celor care o evită.
Cum putem să folosim atingerea în mediul de afaceri? S-a constatat în urma cercetărilor că persoanele cu status superior au privilegiul contactului cutanat. Observaţi ce se întâmplă dacă vă întâlniţi cu un CEO. Cine dă primul mâna? Gândiţi-vă ce se întâmplă în relaţiile de serviciu: un subaltern acceptă cu uşurinţă ca şeful său să îl bată prieteneşte pe spate. Credeţi ca