Daca in Statele Unite ale Americii discursul mediului de afaceri este legat de planurile de relansare, de ceea ce va face dupa ce economia reala isi va reveni, pe plan local lucrurile stau exact pe dos, sustine Mihai Ghyka, directorul general al producatorului de bere Bergenbier.
Mihai Ghyka (foto), unul dintre cele mai cunoscute nume din industria locala a berii, sustine ca este dezamagit de discursul “depresiv si dependent de lucruri exterioare” in privinta mediului de afaceri romanesc.
“In SUA discursul este legat de planurile de reluare, de ce faci cand economia va incepe sa-si revina. Fara indoiala exista un ciclu economic cu scaderi si cu cresteri. La noi acest lucru nu s-a deprins. Cand e crestere, ne inchipuim ca va fi cel putin 20 de ani si mai mult, iar cand e scadere la fel”, spune Ghyka.
Oficialul Bergenbier considera ca exista multe aspecte ce necesita amelioarare – sistemul sanitar si educatia – insa esential este ca mediul de afaceri sa gandeasca “sanatos, pe termen lung si sa vada ce e de facut pentru a se iesi din criza si ce e de facut pentru momentul cand vom fi acolo”. Cu toate acestea, Ghyka nu isi imagineaza cresteri substantiale pentru 2011.
“2010 a fost un an de declin, anul viitor este prevazuta o crestere 0. Pentru piata berii este greu de spus cum vor evolua lucrurile, este un mediu volatil care tine in mare parte de psihicul consumatorului – atata vreme cat acesta este unul depresiv si neincrezator in iesirea din criza, vom vedea un declin, atata vreme cat apare un sentiment de incredere in 2011 am putea vedea o usoara ameliorare”, explica Mihai Ghyka.
“Fudulia nu isi mai are locul in piata berii”
Consumul de bere din Romania a scazut cu aproximativ 11% in primul semestru al acestui an, fata de perioada similara din 2009, intregul sector inregistrand in prezent un volum de 8 milioane hl. @N_