Chiriile spaţiilor comerciale din Capitală şi din principalele oraşe ale ţării au ajuns aproape la jumătate din valoarea înregistrată anul trecut. Deşi plătesc mai puţini bani pe spaţii micii antreprenori spun că scăderea vânzărilor îi împiedică să se bucure prea mult.
Românii care dezvoltă mici afaceri în spaţii comerciale stradale cu suprafeţe de cel mult 100 de metri pătraţi plătesc chirii lunare mai mici cu până la 50% faţă de acum un an. Totuşi, unii dintre ei susţin că reducerea chiriilor nu le este de prea mare ajutor, în contextul în care le-au scăzut vânzările cu aproape jumătate comparativ cu anul 2009.
„Am renegociat chiria cu proprietarul şi acum plătesc mai puţin cu aproape 50% faţă de cât plăteam în toamna anului trecut. Dar şi vânzările au scăzut aproape tot la jumătate", ne-a spus Gelu Damian, patronul unui mic magazin din cartierul bucureştean Colentina, care comercializează de la produse alimentare până la cosmetice şi articole vestimentare.
Aceeaşi situaţie am întâlnit-o şi în cazul unui fast-food, al cărui patron ne-a dezvăluit că, în prezent, plăteşte o chirie lunară de nouă euro pe metru pătrat, pentru un spaţiu de 32 de metri pătraţi, cu patru euro mai puţin decât în septembrie 2009, dar şi că numărul de clienţi pe zi este cu 30% mai mic decât anul trecut.
Principalul motiv care a condus la scăderea chiriilor achitate de proprietari pentru spaţiile comerciale stradale pare să fie numărul mare de falimente înregistrate de firmele mici în ultima parte a anului trecut şi în primele luni din 2010.
„Multe magazine mici de cartier, saloane de cosmetică sau fast-food-uri s-au închis atunci, iar mulţi proprietari de spaţii comerciale s-au trezit cu ele libere şi, ca urmare, fără venituri. Acest lucru i-a determinat ca, atunci când au identificat noi chiriaşi, să devină foarte flexibili în negocierea chiri