5% dintre elevii României au optat pentru cursurile unei şcoli particulare. Învăţământ tradiţional, de stat, sau particular? Despre avantajele şi dezavantajele şcolilor particulare au stat de vorbă inspectorii inspectoratelor şcolare judeţene din întreaga ţară la Cluj-Napoca ieri, 4 octombrie, la Şcoala Internaţională.
Consfătuirea inspectorilor pentru învăţământ particular şi alternative educaţionale, organizat de Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului a avut loc, în premieră, la o şcoală particulară din Cluj-Napoca, şi anume la Şcoala Internaţională. La eveniment au luat parte şi reprezentanţi ai Uniunii Naţionale pentru Dezvoltarea Învăţământului Particular Preuniversitar din România.
La ora actuală, în jur de 5% dintre elevii din ţară urmează cursurile unei şcoli particulare. Dascălii care predau la instituţiile particulare de învăţământ de renume din ţară au pregătit elevi valoroşi, care au obţinut rezultate excelente la olimpiadele naţionale şi internaţionale din ultimii ani. Cu toate că reprezentanţii ministerului de resort recunosc avantajele oferite de şcolile particulare, părinţii nu se înghesuie să-şi înscrie copiii la astfel de unităţi de învăţământ. Motivul principal: banii.
Şcoală particulară, plusuri şi minusuri
„Iniţiativa particulară în învăţământ este una de nişă. Practic, alternativitatea reprezintă o adoptare a viziunii de ansamblu asupra marilor sisteme pedagogice contemporane", explică Gheorghe Felea, inspector general în Ministerul Educaţiei. Învăţământul preuniversitar particular s-a axat, în ultimii ani, pe domenii puţin sau deloc existente în cel de stat, tradiţional. „În şcolile particulare, se pune accent şi pe ramuri neexploatate în cele de stat - balet, muzică, informatică etc. În învăţământul de stat, se spune că şcoala îi pregăteşte pe elevi pentru viaţă. Aici, şcoala face pa